روش نصب کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک زیمنس

کلیدهای اتوماتیک معمولا جهت خاموش و روشن نمودن خودکار پمپ ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کلیدهای اتوماتیک یا کلیدهای کمپکت با عنوان اختصاری MCCB نامگذاری می‌شوند؛ و در صنعت گاهی با عنوان بریکر از آن‌ها یاد می‌شود. در واقع تنظیمات اتوماتیک پمپ آب خانگی مدت زمان کارکرد پمپ را معلوم می کند. نحوه خودکار نمودن پمپ آب خانگی توسط این ابزار در حداقل فشار ممکن کاری پمپ تنظیم می گردد. علاوه بر این پمپ در حداکثر فشار تنظیم شده کاری توسط کلید اتومات به شکل خودکار خاموش می شود. بهتر است به منظور آشنایی با روش نصب کلید اتوماتیک مکانیکی از کارشناسان در این زمینه کمک گرفت. اما در ادامه به منظور آشنایی با روش نصب کلید اتوماتیک به شکل خلاصه مطالبی را مطرح می کنیم تا گام به گام با این روند آشنا شوید.

مراحل نصب کلید اتوماتیک

برای نصب کلید اتوماتیک زیمنس، ممکن است لازم باشد با توجه به کارکرد و نیاز شبکه‌ی مورد نظر، از چند وسیله‌ی جانبی نیز در کنار کلید کمپکت استفاده نمود.

  • برای نصب این کلیدها، اول باید پمپ را خاموش نمایید.
  • سپس کلید اتوماتیک روی پنج راهی مربوط به پمپ قرار دهید.
  • در گام بعدی برق اصلی را نیز وارد پایه های کلیدکنید. با این کار برق پمپ هم از خروجی آن تامین می گردد.
  • طی عملیات مذکور قطع و وصل پمپ مشروط به عملکرد و تنظیم کلید مکانیکی است.

نکته: در ساختمان هایی که واحد های مسکونی تعداد بالا دارند، کلید اتوماتیک بر روی پمپ آب خانگی نصب می گردد. در این شرایط وظیفه کلید سنجش فشار خط آب ساختمان و در ادامه جلوگیری کردن از سوختن پمپ خواهد بود. در انتها و در یک بازه مشخص از فشار، پمپ توسط کلید خاموش و روشن می شود. از این راه اجازه کار به شکل یکنواخت به پمپ داده نمی شود. در نتیجه باعث خاموش شدن دستگاه پمپ در صورت عدم استفاده می شود.در کل مساله روش نصب کلید اتوماتیک و قطع و وصل کردن ایمن جریان برق، مهم تر از برقراری آن است. از این رو شرکتهای مختلف همیشه راهکارهای به روز ارائه می‌ دهند. این راهکار شامل تولید محصولات متنوع برای قطع و وصل جریان برق است.

خرید کلید اتوماتیک

این دستگاه توانایی تجهیز کردن قطع و وصل نمودن یا تنها توانایی قطع ولتاژ را داراست. در کنار توانایی های یاد شده می تواند جریان برق را هم قطع کند. البته مورد آخر بیشتر در قبال ولتاژ فشار قوی مطرح است. لازم به ذکر است که در قطع جریان برق، بسیاری از کلید‌ها تنها حکم جداساز را دارند و توانایی قطع مدار تحت بار را ندارند.

 

جهت خرید کلید اتوماتیک کامپکت درجه یک می توانید به سایت شرکت سینا صنعت مراجعه کنید. این شرکت عرضه کننده انواع کلیدهای MCCB با کیفیت بالا است.

برای یادگیری روش نصب کلید اتوماتیک با انواع آن آشنا باشید. کلید کمپکت خود دو نوع کلی دارد: ، اولین نوع حرارتی-مغناطیسی  نامیده می شود و دومین نوع تحت نام الکترونیکی روانه شناخته می شود. در جریان های نامی گوناگون کلید های یاد شده، قدرت قطع های متفاوتی را از خود بروز می دهند. شما با توجه به نیازتان می توانید بهترین بسته را تهیه کنید. اکنون وقت آن فرا رسیده است تا اندکی بیشتر به بیش و پایه انواع کلیدهای اتوماتیک بپردازیم.

 

ساختمان داخل کلیدهای اتوماتیک کمپکت

طی آشنایی با روش نصب کلید اتوماتیک مطمئنا با کلید اتوماتیک کامپکت برخورد می کنید. این قطعه که با نام MCCB نیز شناخته می شود یک کلید قطع کننده زیر بار می باشد. این کلید وسیله ای محافظتی است و از لوازم الکتریکی، سیستم صنعتی و موتور ها محافظت می کند. کلید MCCB  در زمان بروز اتصال کوتاه یا هنگام وجود اضافه بار در نقطه ای از مدار، اقدام به قطع کردن جریان برق می کند. به همین دلیل از ایجاد افت ولتاژ و یا جریان بیش از حد در لوازم جلوگیری می کند. کلید اتوماتیک دارای رله های الکترونیکی است که خطای مداری، اتصال کوتاه و اضافه بار را تشخیص می دهند.کلیدهای اتوماتیک کمپکت که تحت عنوان کلید اتوماتیک نیز شناخته می شود، به کلیدهایی با حفاظت های اضافه بار، کلیدهایی با اتصال کوتاه و کلیدهایی با نشتی جریان زمین، تقسیم بندی می شود:

کلید اتوماتیک کمپکت که از نوع غیر قابل تنظیم است (Fix) :

کلید های اتوماتیک کمپکت از نوع قابل تنظیم یا Adjustable- ادجاستبل:

در ادامه با ساختمان داخل کلیدهای اتوماتیک کمپکت نیز آشنا می شویم:

قاب یا بدنه کلید اتوماتیک کمپکت:

بدنه این کلید از یک محفظه عایقی متشکل شده است. درون این محفظه اجزای مختلف کلید وجود دارد. اصولاً پلاک اطلاعات یا همان Name Plate و دیگر مشخصات کلید بر روی آن قرار دارد.

 

کنتاکت های موجود در ساختمان کلید:

کنتاکت ها قطعاتی از کلید به شمار می روند که با باز شدن و بسته شدن اشان، کار قطع و وصل جریان را درون مدار انجام می دهند.

 

جرقه گیر:

بلافاصله پس از جدا شدن کنتاکت ها از یکدیگر، اختلاف پتانسیل بین کنتاکت ها، موجب یونیزه شدن هوای دورادور کنتاکت های سیستم می شود. این اتمسفر یونیزه شده، مسیر جهت دار خوبی را برای رد شدن جریان مختص یک بازه زمانی ایجاد می کند. این جریان تولید شده موجب ایجاد جرقه مابین کنتاکت ها می گردد. این شرایط تا زمان دور شدن و سپس ایجاد فاصله کافی مابین کنتاکت ها ادامه می یابد. به عبارتی فاصله باید آنقدر زیاد شود تا از فضای ایجاد شده جرقه بزرگتر شود. در نتیجه این اتفاق، حرفه خاموش می گردد. حین یادگیری روش نصب کلید اتوماتیک فراموش نکنید اگر تحت هر عنوانی، جرقه برای مدت زمان طولانی خاموش نگردد و باقی بماند، منجر به تولید حرارت بسیار زیادی خواهد شد. همین موضوع می تواند باعث سوختن و آسیب دیدین کنتاکت ها گردد. ضمناً این حرارت شدید، باعث تولید فشار گاز زیادی خواهد شد. فشار گاز زیاد نیز به نوبه خود ممکن است منجر به انفجار کلید گردد. در نتیجه جرقه باید تا حد ممکن در کوتاه ترین زمانی که امکان دارد، خاموش شود. بدین منظور واحدی تحت عنوان جرقه گیر به کار گرفته می شود.

 

جرقه گیر خود از چندین صفحه U  شکل متشکل شده است. این صفحات اطراف کنتاکت قرار می گیرند.

هنگامی که کنتاکت ها از یکدیگر جدا می شوند، جرقه به علت انتخاب کوتاه ترین راه در هوا، از میان صفحات جرقه گیر حرکت می کند. دلیل این پدیده آن است که جریان همواره کم مقاومت ترین راه را برای عبور کردن از یک فضا انتخاب می کند. شرایط یاد شده سبب می شود جرقه به جرقه های کوچکتر، در میان صفحات تقسیم شود. در نتیجه سرعت خاموش شدن جرقه افزایش پیدا کند.

 

مکانیزم قطع و وصل کردن کلید:

زمانی که کلید قطع و وصل از وضعیت قطع یا OFF در وضعیت وصل یا ON قرار می گیرد. فنر با اعمال کردن نیرو به اهرم مکانیزم موجب بسته شدن کنتاکت ها می گردد. در زمان قطع شدن کلید، از نیروی ذخیره شده جهت اعمال فشار روی بازوی عمل کننده بهره برده می شود. در نتیجه این نیرو نیز کنتاکت ها باز می شوند.

واحد تریپ:

برای یادگیری روش نصب کلید اتوماتیک باید مطلع باشیدکه  این بخش از کلید در واقع واحد هوشمند در ساختار کلید است. واحد هوشمند به صورت دستی و یا به شکل اتوماتیک دستور به تریپ یا قطع شدن کلید را صادر می نماید. این بخش از کلید از مجموعه رله های گوناگون همچون رله حرارتی و یا رله الکترومغناطیسی تشکیل یافته است که جهت تشخیص خطا مورد استفاده می گیرد. ضمناً این واحد به واحد قطع و وصل مرتبط می باشد.

جمع بندی:

در این مقاله سعی شد تا اطلاعاتی جامع و کامل در مورد کلید اتوماتیک و روش نصب کلید اتوماتیک، ساختمان درونی کلید و اطلاعات کلی جهت خرید به شما مشتریان عزیز ارائه شود. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می بینید، می توانید با کارشناسان ما در گروه سینا صنعت از طریق شماره های درج شده در وب سایت مشورت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *