علت صدا دادن کنتاکتور

علت صدا دادن کنتاکتور، برای رفع این مشکل بسیار حیاتی است، به همین دلیل در این نوشتار به بررسی علت‌های ایجاد صدای کنتاکتور می‌پردازیم تا بتوانید خیلی سریع اقدام به رفع این مشکل کنید.

بهترین راه حل رفع صدا کنتاکتور

وقتی که نیروی کششی خیلی زیاد یا خیلی کمتر شود، باعث شده که هسته کنتاکتور جذب یا آزاد شود که در نهایت باعث لرزش و صدا در هسته‌ی متحرک خواهد شد. برای رفع این مشکل و جلوگیری از صدا، از حلقه اتصال کوتاه در کنتاکتورهای AC استفاده می‌شود که توانایی کاهش این نوع ارتعاشات و صدا را دارد.

رفع صدای کنتاکتور

 

۵ علت اصلی صدا دادن کنتاکتور

در ادامه به بررسی علت صدا دادن کنتاکتور می‌پردازیم.

✖ بسته نشدن مدار هسته

یکی از علت‌های صدا دادن کنتاکتور می‌تواند بسته نشدن مدار هسته باشد. برای رفع این مشکل و جلوگیری از صدا، تمیز کردن سطح قطب‌ها و خط سیر حرکت هسته بسیار اهمیت دارد. استفاده از موادی مانندتری کلرو اتیلن یا بنزین برای پاکسازی و تمیز کردن می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

✖ اشتباه قرار دادن حلقه‌ی اتصال کوتاه

گاهی اوقات در زمان مونتاژ کنتاکتور، حلقه اتصال کوتاه به اشتباه و نادرست روی سطح قطب‌ها قرار می‌گیرد که می‌تواند علت صدا دادن کنتاکتور شود. در این صورت، باید هسته را درآورده و با دقت کنترل و بازبینی کرده، سپس مجدداً در محل مناسب و به درستی قرار داده شود. این اقدام می‌تواند مشکل را برطرف کند و از ایجاد صدا جلوگیری کند.

🔹🔷 مشاهده تجهیزات الکتریکال در فروشگاه سینا صنعت 🔷🔹

✖ قطع شدن حلقه اتصال کوتاه

از دیگر علت صدا دادن کنتاکتور این موضوع می‌باشد که می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

● کنترل کردن: ابتدا حلقه اتصال کوتاه را با دقت بررسی کنید تا ببینید آیا قطع شده یا دچار خرابی شده است.
● تعمیر: اگر حلقه اتصال قطع شده یا خراب شده باشد، سعی کنید آن را تعمیر کنید. این ممکن است به معنای جبران قسمت‌های قطع شده یا تعویض بخش‌های خراب شده باشد.
● تعویض: اگر حلقه اتصال به صورت قابل تعمیر نباشد، می‌توانید آن را به طور کامل تعویض کنید.

با انجام هر یک از این اقدامات، مشکل قطع شدن حلقه اتصال کوتاه و صدا در کنتاکتور را می‌توان رفع کرد.

رفع مشکل صدای کنتاکتور

✖ وجود جریان هرزگرد بوبین

وجود جریان هرزگرد در بوبین‌ها می‌تواند یکی از علل صدا دادن کنتاکتور باشد. هرزگرد به معنی جریان برقی ناپایدار و ناخواسته در یک مدار است که معمولاً ناشی از انقطاع و یا قطع و وصل شدن سریع جریان برقی است. این هرزگرد می‌تواند باعث ایجاد صداهای ناخواسته در بوبین و کنتاکتور شود.
برای رفع و کاهش جریان هرزگرد، می‌توان از یک دیود هرزگرد استفاده کرد. دیود هرزگرد جریان هرزگرد را به سمت خود جذب کرده و جلوی انتقال آن به سایر قسمت‌های مدار را می‌گیرد. این عمل باعث کاهش صداها و حفاظت از بوبین و کنتاکتور در برابر جریان‌های هرزگرد می‌شود.


با کارشناسان فروش مجموعه سینا صنعت از طریق شماره های زیر در ارتباط باشید:

021-33927375☎️  021-33927131☎️


✖ استفاده کردن از تیغه باز یا بسته در یک مسیر

استفاده از تیغه‌های باز یا بسته در یک مسیر یکی از عواملی است که می‌تواند به صدا دادن کنتاکتور منجر شود. تیغه‌های کنتاکتور به منظور بستن و قطع مدارهای برقی به کار می‌روند و اگر از تیغه‌های باز و بسته به نادرستی در یک مسیر همزمان استفاده شود، می‌تواند به وقوع سیکل‌های باز و بسته‌شدن تکراری و با ریتم زیاد منجر شود. برای جلوگیری از این مشکل و صداهای ناخواسته، باید دقت کافی در طراحی و نصب مدارهای برقی داشته باشید و مطمئن شوید که تیغه‌های باز و بسته به صورت مناسب و با فاصله‌های کافی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. همچنین، استفاده از اجزای مداری که متناسب با نیازهای مخصوص کنتاکتور هستند و رعایت استانداردهای ایمنی الکتریکی نیز حیاتی است.

صدادادن کنتاکتور

جمع‌بندی

صداهای ناخواسته در کنتاکتور معمولاً به علت نقص‌های فنی و عملکرد اشتباه آن ناشی می‌شوند. برای رفع ایرادات در کنتاکتور و جلوگیری از صداهای ناخواسته، انجام دادن بررسی دوره‌ای و نظارت دقیق بر وضعیت هر برندی از کنتاکتورها مثل کنتاکتور زیمنس بسیار مهم است.

از جمله مراحل بررسی کنتاکتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. بررسی قطعات مکانیکی: بررسی تیغه‌ها، موارد اتصال و قطعات مکانیکی دیگر کنتاکتور برای اطمینان از عملکرد صحیح آن بسیار اساسی است.

2. بررسی قسمت‌های الکتریکی: بررسی و ارزیابی قسمت‌های الکتریکی مانند محلول‌کننده‌ها، بوبین‌ها و دیودها برای اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها.

3. انجام تست‌های عملکردی: تست‌هایی برای اطمینان از عملکرد کنتاکتور در شرایط عادی کاری باید انجام شود. این تست‌ها می‌توانند شامل تست باربری و تست قطع و وصل باشند.

4. اصلاحات و تعمیرات: در صورتی که نقصی در کنتاکتور شناسایی شود، باید اصلاحات و تعمیرات لازم انجام شود. این عملیات باید توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود.

5. نظارت مستمر: برای حفظ عملکرد صحیح کنتاکتور، نظارت مستمر و دوره‌ای بر روی وضعیت آن و اجزای مرتبط ضروری است.

تمامی این مراحل باید توسط افرادی با شناخت کامل از کارکرد کنتاکتور و تجربه کافی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که کنتاکتور به طور صحیح و بدون مشکل عمل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *