بررسی برق صنعتی به زبان ساده

بررسی برق صنعتی به زبان ساده

یکی از کاربردی ترین زیر شاخه های برق که کاربرد فراوانی در صنعت و همچنین زندگی روزمره ما دارد، برق صنعتی است که به بررسی کاربرد برق در حوزه های مختلف میپردازد و هدف آن کنترل و نظارت بر برق مصرفی در دستگاه های صنعتی، کارگاهی و حتی خانگی است، برند زیمنس از پیشگامان تولید تجهیزات برق صنعتی در جهان است که  برای خرید محصولات این برند از جمله کلید اتوماتیک زیمنس، بوبین زیمنس، کنتاکتور زیمنس، کلید حرارتی زیمنس، بیمتال زیمنس و …. میتوانید با ما در سینا صنعت در ارتباط باشید، در این مقاله از سری مقالات کاربردی سینا صنعت به بررسی برق صنعتی به زبان ساده میپردازیم، چالش ها و بازار کار آن را معرفی میکنیم و مروری بر لیست تجهیزات برق صنعتی خواهیم داشت.

بررسی برق صنعتی به زبان ساده

 

تفاوت برق صنعتی و خانگی

در ساده ترین تعریف از تفاوت برق خانگی و صنعتی باید بگوییم که کاربرد این دو شاخه از برق باهم متفاوت است، برق خانگی برای مصارف خانگی و برق صنعتی برای مصارف صنعتی مانند کارخانه ها و کارگاه ها است اما امروزه با توجه به گسترش دامنه کاربرد این رشته ممکن است رد پای آن را در مصارف خانگی، اداری، بیمارستان ها و … هم ببنیم.

در ادامه بررسی تفاوت های برق صنعتی و خانگی باید بدانید تجهیزات برق صنعتی و خانگی تفاوت های اساسی با هم دیگر دارند و با توجه به این که در برق صنعتی از دستگاه های 3 فاز استفاده میشود، پیچیدگی در تجهیزات برق صنعتی بیشتر از برق خانگی است و همچنین سیم و کابلی که برای برق صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد از نظر ساختاری و نحوه نصب تفاوت های بسیاری با سیم و کابل ساختاری دارد .

تفاوت برق صنعتی و خانگی

چالش های برق صنعتی

یکی از مهمترین چالش ها برای افرادی که به نوعی با برق صنعتی سروکار دارند، برق گرفتگی است که ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد، برق سه فاز با ورود به  بدن انسان ممکن است عوارضی چون سوختگی و انقباض عضلانی را به دنبال داشته باشد و اثرات مخربی بر سیستم عصبی میگذارد، هرچه میزان، شدت و مدت زمان عبور جریان برق به بدن بیشتر باشد اثرات منفی آن بیشتر خواهد بود و در بسیاری از موارد به مرگ منجر میشود، بنابراین برای در امان ماندن از چالش های برق صنعتی لازم است از لوازم ایمنی استاندارد در حین کار استفاده شود.

چالش های برق صنعتی

بازار کار برق صنعتی چگونه است ؟

بازار کار برق صنعتی با توجه به صنعتی شدن امور در عصر حاضر بسیار گرم است و کسب مهارت در این زمینه میتواند آینده شغلی شماره را تضمین کند و از جمله مشاغلی که دانش آموخته های برق صنعتی میتوانند در آن فعالیت داشته باشند میتوان به پالایشگاه ها، نیروگاه ها، کارخانه ها، بازار و فروشگاه های تجهیزات برق صنعتی اشاره کرد و همچنین تدریس و یا تعمیرات در این زمینه میتواند منبع درآمد خوبی داشته باشد.

آشنایی با تجهیزات برق صنعتی کاربردی و برند های مختلف در بازار کار این رشته تاثیر زیادی دارد، برای خرید تجهیزات برق صنعتی کاربردی از جمله کلید حرارتی زیمنس، بوبین زیمنس، کلید مینیاتوری زیمنس، تابلو برق های صنعتی و …. باید به بازار لاله زار تهران و یا فروشگاه های اینترنتی معتبر مراجعه کنید.

بازار کار برق صنعتی چگونه است ؟

لیست تجهیزات برق صنعتی

همانطور که در ابتدا مقاله به آن اشاره شد، تجهیزات برق صنعتی متمایز از برق خانگی است که در ادامه لیست کامل آن آورده شده است و میتوانید برای خرید آن به فروشگاه سینا صنعت مراجعه کنید، هر کدام از تجهیزات زیر در قسمت های مختلف سیستم برق صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد، در خرید تجهیزات برق صنعتی باید به برند تولید کننده، کیفیت و سلامت آن توجه داشته باشید چرا که دستگاه های برق صنعتی از حساسیت بالایی برخوردار هستند، در این زمینه تجهیزات برق صنعتی برند های زیمنس و اشنایدر از بهترین های بازار جهانی هستند و خرید آن از طرف فروشگاه سینا صنعت پیشنهاد میشود.

  • سیم و کابل (تجهیزات انتقال برق)
  • تابلوی برق صنعتی
  • کلید اتوماتیک
  • کلید مینیاتوری
  • کلید اهرمی
  • کلید حرارتی
  • رله بی ‌متال
  • کنتاکتور
  • شاسی
  •  تایمرها
  • ترمینال
  • میکروسوئیچ
  • شیرهای برقی
  • ترانسفورماتور
  • ترانسدیوسر
  • PLC یا کامپیوتر دیجیتال

لیست تجهیزات برق صنعتی

تابلو برق صنعتی

تابلوهای برق صنعتی در واقع محفظه های کوچک و بزرگی هستند که قطعات و تجهیزات کنترل برق داخل آن نصب می شوند و ضمن ایجاد نظم و مراقبت از تجهیزات امکان کنترل و مدیریت بهتر آنها را فراهم میکند، جنس تابلو برق ها عموما فلزی، پلی کربنات و یا کامپوزیت است و اجزا داخلی آن با توجه به نوع و کاربرد تابلو برق متفاوت خواهد بود، لازم به ذکر است که طراحی و ساخت تابلو برق ها از کاربردی ترین مشاغل در حوزه برق صنعتی است.

در مورد نحوه قرار گیری تجهیرات برق صنعتی در تابلو برق ها باید بدانید که تمامی تجهیزات اعم از سوئیچ ها، لوازم الکتریکی و الکترونیکی، نمایشگر ها و ….. در ردیف های عایق قرار میگیرند که د امکان دسترسی و مدیریت آنها را ساده تر میکند.

استفاده از تابلو برق نقش موثری در جلوگیری از ایجاد شوک الکتریکی و برق گرفتگی افراد دارد و از تجهیزات در برابر عوامل خارجی و جوی محافظت میکند.

فیوز ها و قطع کننده ها از مهمترین تجهیزات برای جلوگیری از نشت برق در تابلو برق ها هستند و به توزیع یکنواخت برق بین اجزا کمک میکند.

در ادامه این مقاله به معرفی کاربردی ترین تجهیزات که در تابلو برق ها مورد استفاده قرار میگیرد، میپردازیم.

تابلو برق صنعتی

کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک از تجهیزات برق صنعتی است که به عنوان کلید کمپکت هم شناخته میشود و از جمله تجهیزات حفاظتی در سیستم های برق صنعتی است و با قطع و وصل اتوماتیک ایمنی را در مدار تضمین میکند و از اتصال کوتاه و اضافه جلوگیری میکند.

ابعاد کوچک و رنج جریان 1250 آمپر از مهمترین مشخصه های کلید اتوماتیک است، برای خرید کلید اتوماتیک زیمنس میتوانید با کارشناسان سینا صنعت در تماس باشید.

کلید اتوماتیک

بیمتال

بی متال که به عنوان کلید حرارتی هم در سیستم های برق صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد وظیفه رای حفاظت از موتورهای الکتریکی در مقابل اضافه بار را به عهده دارد و  این کار را بر اساس اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز انجام میدهد، بی متال زیمنس را میتوانید از فروشگاه های معتبر در لاله زار تهران خریداری کنید.

بیمتال

کنتاکتور

از تجهیزات کاربردی در تابلو برق های صنعتی میتوان به کنتاکتور اشاره کرد که یک کلید قابل کنترل است که کارکرد آن به صورت الکترونیکی است، این کلید مغناطیسی دارای 3 فاز و 3 کنتاکت اصلی است و برای برقراری ارتباط بین تجهیزات از راه دور استفاده می‌شود.

جالب است بدانید کنتاکتور ها مشابه رله ها هستند و جزو قطعات آمپر بالا در سیستم هستند، کنتاکتور زیمنس از بهترین کنتاکتور های بازار هستند که میتوانید مدل های مختلف آن را از سینا صنعت خریداری کنید.

کنتاکتور

بوبین

بوبین را ممکن است به عنوان سلونوئید هم بشناسید، این قطعه کاربردی در واقع یک آهنربای الکترومغناطیسی است که از یک هستۀ مرکزی و سیم پیچ ساخته شده، این قطعه ساده علاوه بر تجهیزات صنعتی در تجهیزات خانگی هم مورد استفاده قرار میگیرد و از طریق جریان الکتریکی که از درون سیم پیچ آن عبور میکند یک میدان مغناطیسی ایجاد کند و با کمک یک هسته فلزی نیروی محرکه خطی بوجود می آورد و در نهایت به عنوان آهنربای الکتریکی، سلف یا آنتن گیرنده بی سیم مینیاتوری در مدار ها مورد استفاده قرار میگیرد.

بوبین

کلید حرارتی

از دیگر قطعات حفاظتی در تابلو برق های صنعتی میتوان به کلید حرارتی اشاره کرد که در واقع از فیوز مینیاتوری و بی متال ساخته شده  و از موتور در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار مراقبت میکند و قابلیت جداسازی الکتروموتور از منبع را دارد.

کلید حرارتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *